سرزمین افتاب

سرزمین افتاب

سرزمین افتاب همراه با موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی و بیوگرافی افراد مشهور همراه با دانلودهای متنوع!!!
سرزمین افتاب

سرزمین افتاب

سرزمین افتاب همراه با موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی و بیوگرافی افراد مشهور همراه با دانلودهای متنوع!!!

زندگینامه: چارلی چاپلین (1889- 1977)

داستان

نام :
چارلی اسپنسر چاپلین
تاریخ تولد : 16 آپریل 1889
محل تولد : واورث لندن ، انگلستان
تاریخ فوت : 25 دسامبر 1977 درvevey سوئیس
نام های هنری : چارلی ، چارلوت ، ولگرد کوچک
قد : 165 سانتیمتر


بیوگرافی مختصر :
چارلی اسپنسر چاپلین یا همان چارلی چاپلین در 26 آپریل 1889 در شهر والورث لندن واقع در انگلیس به دنیا آمد. چارلی چاپلین یکی از محوری ترین و مطرح ترین ستاره های روزهای اولیه هالیوود به شمار میرود . او هم در جلوی دوربین و هم در پشت دوربین ، زندگی جالبی داشت .اکثرا چاپلین را به عنوان نمادی برای فیلم های صامت می شناسند و اغلب با شخصیت محبوبش یعنی " ولگرد کوچک " آشنا بودند. مردی بود با یک سبیل نصفه ، کلاه لبه دار، عصای از جنس بامبو و آن طرز راه رفتن مسخره و خنده دارش که زیبایی خاصی به کارهایش می بخشید.
پدر و مادر چاپلین ، یعنی : چارلز و هانا چاپلین ، که هر دو هم بازیگر بودند ، در ژوئن سال 1885 با هم ازدواج کردند اما قبل از اینکه چارلی به 3 سالگی برسد درنیویورک از هم جدا شدند. و پس از مدتی پدر چارلی که حتی فرزندش را به سختی میشناخت در گذشت .
هانا پس از آن سعی کرد که حرفه اش را دوباره احیاء کند ، به همین دلیل دوباره به سالن بزرگ لندن بازگشت و در آنجا به همراه چارلی که تنها 4 ساله داشت به اجرای نمایش و موسیقی می پرداخت . اما در یکی از اجراهای زنده تئاتر لندن که برای سربازان اجرا می شد ، یکی از اجسامی که سربازان مست به روی صحنه پرت میکردند به سر مادر چارلی اصابت کرد و هانا خون آلود و اشک ریزان به پشت صحنه رفت و مدیر صحنه چارلی 5 ساله را برای سرگرم کردن سربازان به روی صحنه فرستاد که چارلی با خواندن آوازی ، مورد تشویق همگان قرار گرفت. پس از این حادثه بیماری مادر چاپلین آغاز شد و پس از مدتی دچار بیماری روانی شد که دریکی از آسایشگاههای نزدیک لندن او را به مدت 30 سال بستری کردند. چارلی و برادر ناتنی اش " سیدنی چاپلین " با وجود مشکلات مادرشان زندگی خود را در داخل و خارج موسسات خیریه و محل کار مادرشان ، گذراندند. در نتیجه چارلی درس را رها کرد و در سن 8 سالگی به طور رسمی وارد عرصه بازیگری شد.


زندگی نامه :
چارلی در 11 سالگی به همراه برادرش ، نمایش پانتومیمی را به نام " سیندرلا " اجرا کرد. اما پس از مدتی برادرش برای پیوستن به نیروی دریایی چارلی و مادرش را ترک کرد . و چارلی با حقوق اندکی که برادرش میفرستاد ، ناچار در یکی از محله های فقیر نشین لندن اقامت داشت. تا اینکه در سن 18 سالگی او به عنوان دلقک به گروه تئاتر "Fred Karno " پیوست و در سال 1910 برای اجرای نمایش به همراه گروه به دور آمریکا سفر کرد. وی در دسامبر 1913 به کالیفرنیا سفر کرد و در آنجا یکی از کارگردانان معروف کمدی به نام " مارک اسنت " که کارهای چاپلین را در نیویورک دیده بود ، به نمایندگی از کمپانی فیلم سازی " کی استون " قرار دادی را با وی امضا کرد. چاپلین در " کی استون " به خوبی ظاهر شد و 35 فیلم را کارگردانی کرد تا اینکه در نوامبر 1914 او کمپانی " کی استون " را ترک کرد و با استودیوی " Essanay " قرار داد بست . در آنجا نیز 15 فیلم را ساخت . و در سال 1915 بود که چارلی کمدی افسانه ایی خود را به نام " ولگرد کوچک " خلق کرد و تصویری که امروزه از چارلی چاپلین در ذهن ما وجود دارد مربوط به همین کمدی تلخ و شیرین " ولگرد کوچک " است . همچنین در سال 1916 با استودیوی " “ Mutual همکاری کرد و در آنجا نیز 12 فیلم را کارگردانی کرد. در ژوئن 1917 ، چارلی با اولین استودیوی ملی ، قرار دادی را امضا کرد و پس از آن او استودیوی اختصاصی و کمپانی تولید فیلم خودش را در هالیوود راه اندازی کرد. که این کار سبب شد تا فیلم های موفقی همچون " مهاجر " (1917) ، " کودک " (1921) ، " روز دستمزد " (1922) و ... را خلق کند که افتخارات زیادی را کسب کرد. بعد از ساخت فیلم "مهاجر" ، چارلی بر این عقیده بود که هیچ فیلمی به اندازه "مهاجر" او را متاثر نکرده است . در این کمدی فوق العاده ، مهاجران به مجسمه آزادی خیره می شدند ، که بعدها مشابه این صحنه را در فیلم های زیادی از حمله " پدر خوانده 2 " مشاهده کردیم .
شاهکار دیگر چاپلین کمدی بلندی بود به نام " کودک " ، در این فیلم ، چارلی نقش ولگردی را بازی می کند که کودک گمشده ایی را پیدا کرده و تصمیم میگیرد که او و همچنین کودکان بی سرپرست دیگری را بزرگ کند و نکته جالب تر این است که این فیلم چند هفته بعد از مردن اولین فرزندش ساخته می شد ، به همین خاطر این واقعه به طور نا خود آگاه بر روی تلخی فضای فیلم تاثیر گذاشته بود. زندگی و حرفه ی چاپلین همیشه پر از رسوایی و جنجال بود.اولین رسوایی بزرگ چارلی ، در طول جنگ جهانی اول رخ داد ، که در این میان وفا داری وی به انگلستان ، یعنی کشور خودش زیر سوال رفت . او هرگز کاری برای ایالات متحده نکرد ، اما برخی ادعا کردند که چاپلین (مدد کار پرداخت) به ایالات متحده شده است . به همین منظور بسیاری از شهروندان انگلیسی او را ترسو و خائن می نامیدند و همچنین از طرف دیگر رئیس اداره اف بی آی " جی ادگار هوور " و همچنین مجلس سازمان ملل متحد آمریکا معتقد بودند که چارلی در فیلم هایش تبلیغات کمونیستی انجام میدهد . برای همین همه نسبت به چارلی بد بین شده بودند . در سال 1940 چارلی بعد از فیلم "دیکتاتوری بزرگ" ، برای اولین بار در یک فیلم ناطق حضور یافت ، که این عمل او نشانه جنبش و فعالیت وی تلقی میشد . در این فیلم ، چاپلین نمایشنامه ی طنز آمیزی را از کاریکاتور " آدولف هیتلر" بازی کرد. برخی فکر میکردند که این فیلم ضعیف ساخته شده است و نا موفق خواهد بود ولی با این حال این فیلم بیش از 5 میلیون دلار به فروش رسید و نامزد دریافت 5 جایزه اسکار شد. رسوایی بعدی چارلی در سن 22 سالگی اش اتفاق افتاد . در نتیجه با وجود فشارها و شایعه پراکنی های زیادی که علیه وی صورت گرفت ، او بازیگری را در سال 1942 کنار گذاشت .



در ماه می سال 1943 کودکی را به چارلی نسبت دادند ! اما چارلی این قضیه را انکار کرد و از اینکه پدر آن بچه نبود اطمینان کامل داشت . در سال 1944 در طول جلسات متعدد دادگاه ، بالاخره آزمایش خون نشان داد که چارلی پدر آن بچه نیست ، اما با وجود انجام آزمایش دادگاه چارلی را به پرداخت 75 دلار در هفته ، تا زمانی که کودک به 21 سالگی برسد ، محکوم کرد. چاپلین در طول جنگ جهانی دوم ، سعی کرد بسیار سنجیده رفتار کند تا خاطرات بد جنگ جهانی اول و بدبینی های مردم دوباره تکرار نشود . به هر حال دولت نیز چاپلین را از نظر اخلاقی ، سیاسی و پیوندهای کمونیستی مورد بررسی قرار داد . سرانجام هنگامی که چارلی و خانواده اش در سال 1952 برای اجرای نمایش به لندن سفر کرده بودند ، او از ایالات متحده آمریکا اخراج شد و دیگر اجازه ی ورود به این کشور را نداشت . در واقع دولت هیچ مدرکی که ثابت کند چارلی یک تهدید ملی محسوب میشود را پیدا نکرد . و در عوض چارلی و همسرش تصمیم گرفتند که برای زندگی به سوئیس بروند و مقیم آنجا شوند. در مقایسه با شخصیت های خشن آن زمان ، چارلی مردی بود آرام که همیشه به همین وضع خود را نگه داشته بود و به همین روال زندگی میکرد. او همچنین با وجود اینکه میلیونر شده بود ، اما باز هم به زندگی بسیار ساده و فقیرانه اش ادامه میداد.در سال 1921 دولت فرانسه ، از چارلی به خاطر کارهای بی نظیر و موفقیت آمیزش در فیلم سازی و بازیگری تقدیر کرد و در سال 1952 به درجه " لژیونر افتخار" دست یافت . همچنین در سال 1972 با افتخار برنده جایزه اسکار ، به عنوان " بهترین فیلم ساز قرن " شد. و همچنین در سال 1975 ، از سوی امپراطوری بریتانیا ، لغب " شوالیه خنده " به وی اعطا شد و نشان افتخار نیز دریافت کرد.
از دیگر آثار چارلی چاپلین میتوان به قطعه های موسیقی ای اشاره کرد که او اکثرا از آنها در ساخت فیلم هایش استفاده می کرد . همچنین دو کتاب با موضوع شرح حال خود به نام های "اتوبیوگرافی من " در سال 1964 و " زندگی من در تصویر" در سال 1974 ، نگارش کرد. سرانجام چارلی چاپلین در 25 دسامبر 1977 در منزل خودش در سوئیس به مرگ طبیعی در گذشت . اما یک سال پس از فوتش ، جسدش را از داخل قبر سرقت کردند و به مدت 3 ماه خبری از جسد چارلی نبود ، تا اینکه با تلاش پلیس جسدش پیدا شد و وی را مجددا به خاک سپردند ، اما این بار او را در یک اتاقک احاطه شده از سیمان دفن کردند. فیلم های او نشان می دهد که حتی با کوچکترین و مسخره ترین کارها ، مثل پا لگد کردن یا مسخره راه رفتن و... ، می توان چشم انداز مثبتی را در زندگی و این جهان پر هرج و مرج ایجاد کرد.

وضعیت ازدواج چارلی چاپلین :

چارلی 4 بار ازدواج کرد ، که حاصل این 4 ازدواج 11 فرزند بود.

میلدرد هریس : در 23 اکتبر 1918 چارلی با 29 سال سن ، با میلدرد هریس 17 ساله ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک پسر بود به نام " نورمن اسپنسر چاپلین " که وقتی متولد شد به علت معلولیت شدید ، فقط 3 روز زنده ماند. سرانجام در4 آپریل 1921 چارلی و هریس از هم جدا شدند.

لیتا گری : در 26 نوامبر 1924 چارلی با 35 سال سن ، با " لیتا گری" که فقط 16 سال داشت ازدواج کرد ، که حاصل این ازدواج دو پسر به نام های "سیدنی چاپلین" و "چارلز چاپلین " بود که سرانجام در27 آگوست سال 1927 چارلی و لیتا از هم جدا شدند.

پائولتا گادارد : در 1 ژوئن 1936 چارلی با 47 سال سن با " پائولتا گادارد" که 26 سال سن داشت ازدواج کرد و این دو هیچ فرزندی نداشتند تا اینکه در 4 ژوئن 1942 از هم جدا شدند.

اونا اونیل : سرانجام در 16 ژوئن 1943 چارلی آخرین ازدواجش را در سن 54 سالگی با "اونا اونیل " دختر نمایشنامه " نویس یوجین اونیل" که فقط 17 سال داشت انجام داد. که حاصل این ازدواج 8 فرزند به نام های : جرالدین چاپلین – مایکل چاپلین – ژوزفین چاپلین – ویکتوریا چاپلین – یوجین چاپلین – امیلی چاپلین – جین چاپلین و کریستوفر چاپلین بود. چارلی تا پایان عمرش یعنی 25 دسامبر 1977 با " اونا اونیل " زندگی کرد.



برخی جملات از زبان چارلی چاپلین :
  • از دشمن خود یکبار بترس و از دوست خود هزار بار .
  • حتی بهترین فرزندان نیز دشمن جان پدر و مادر اند.
  • اگر روزی خیانت دیدی ، بدان که قیمتت بالاست .
  • نقاش کامل آن است که از هیچ برای خود سوژه بسازد .
  • خوشبختی فاصله این بدبختی تا بدبختی دیگر است .
  • انسان اگر فقیروگرسنه باشد بهتر از آن است که پست و بی عاطفه باشد .
  • مردمان روی زمین استوار ، بیشتر از بندبازان روی ریسمان نااستوار سقوط می کنند .
  • وقتی زندگی صد دلیل برای گریه کردن به شما نشان میدهد ،شما هزار دلیل برای خندیدن به آن نشان دهید.
  • اگر شاد بودی آهسته بخند تا غم بیدار نشود و اگر غمگین بودی آرام گریه کن تا شادی ناامید نشود.
  • شاید زندگی آن جشنی نباشد که تو آرزویش را داشتی ،اما حالا که به آن دعوت شده ای ، تا میتوانی زیبا برقص.
  • دنیا آنقدر وسیع است که برای همه مخلوقات جا هست. به جای آن که جای کسی را بگیرید، تلاش کنید جای واقعی خودتان را بیابید.
  • فیلمسازان باید به این نکته نیز بیاندیشند که فیلمهایشان را در روز رستاخیز با حضور خودشان نمایش خواهند داد.
  • من دریافته ام که ایده های بزرگ هنگامی به ذهن راه می یابند که مصمم به داشتن چنین ایده هایی باشیم .
  • خودپسندی زنها بزرگترین علت بدبختی ایشان و نابودی خانواده هاست . هیچ چیز به اندازه خودپسندی زنها بنیان خانواده را نابود نکرده است .
  • این یکی از تضادهای زندگی ما است ،که آدم همیشه کاراشتباه را در بهترین زمان ممکن انجام میدهد .
  • شکست خوردن ناراحتی ندارد . آدم باید شجاع باشد تا بتواند از خودش یک احمق بسازد .
  • درخشان ترین تاجی که مردم بر سر می نهند در آتش کوره ها ساخته شده است .
  • بزرگ ترین الماس جهان آفتاب است،که خوشبختانه بر گردن همه می درخشد .
  • ازدواج مثل بازار رفتن است تا پول و احتیاج و اراده نداری به بازار نرو .حتی تظاهر به شادی نیز برای دیگران شادی بخش است .

برخی نکات درباره چارلی چاپلین :
  • کلاه و عصای چارلی در سال 1987 به قیمت 150 هزار دلار فروخته شد.
  • حتی با وجود اینکه میلیونر شده بود، اما باز هم در یک اتاق کهنه هتل زندگی میکرد.
  • فیلم های چاپلین در لیست 100 فیلم برتر تاریخ ، از سوی نشریه انگلستان انتخاب شده بود.
  • در3 مارس 1978 ، جسد چاپلین به سرقت رفت ، که پس از مدت ها در 18 می توسط پلیس پیدا شد.
  • او یک برادر ناتنی به نام "سیدنی چاپلین" داشت.
  • فرزند اولش وقتی به دنیا آمد ، معلولیت شدید داشت و بیش از 3 روز زنده نماند.
  • او اولین بازیگری بود که بر روی جلد مجله " تایم " در 6 جولای 1925 ظاهر شد.
  • در جشن قرن در 3 فوریه 1998 تمبر یاد بودی از چاپلین به چاپ رسید.
  • اکثر موسیقی ها و صداها در فیلم های چارلی چاپلین توسط خودش ساخته شده بود.
  • او در کودکی از یک بیماری خیلی جدی هفته ها رنج میبرد و بستری بود . و مادرش شب ها کنار پنجره می نشست و از کوچه و خیابان و... برای چارلی تعریف میکرد و او از این کار مادرش خیلی خوشحال میشد و یکی از دلایلی که وی کمدین شد همین بود.
  • فیلم مورد علاقه ی او "Bronenosets potyomkin " نام داشت .
  • چارلی به عنوان یکی از 9 ستاره ی بزرگ فیلم سازی و بازیگری تاریخ در زمینه سرگرمی و کمدی محسوب میشد.
  • آخرین فرزندش در سن 73 سالگی اش به دنیا آمد ، که کریستوفر چاپلین نام داشت.
  • در سال 1972 در چهل و چهارمین مراسم اسکار ، چارلی موفق به دریافت جایزه اسکار افتخاری گردید و هنگامی که برای دریافت جایزه به روی صحنه ظاهر شد ، در حالی که اشک می ریخت به مخاطبانش تعظیم کرد و برایشان بوسه فرستاد و جمع حاضرین او را به شدت تشویق کردند.
  • در سال 1973 نیز او موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم ساز شد.
  • در سال 2005 جایزه دوربین طلایی به وی تعلق گرفت ، که پسرش "جرالدین چاپلین " برای دریافت جایزه رفت و سخنرانی کرد.
  • چاپلین از سوی انستیتوی فیلم آمریکا ، در لیست 10 بازیگر نقش اول مرد ، در 50 فیلم بزرگ و افسانه ای دنیا ، قرار گرفت.- با وجود سال های متوالی که در ایالات متحده کار و زندگی کرد ، او هرگز به شهروندی ایالات متحده آمریکا تبدیل نشد.
برخی از جوایز و افتخارات وی :
  • برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی ارجینال برای فیلم لایم لایت در سال ۱۹۷۳.
  • نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم نامه ارجینال و بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم دیکتاتور بزرگ در سال ۱۹۴۱.
  • نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم نامه ارجینال برای فیلم موسیو وردو در سال ۱۹۴۸.
  • دریافت جایزه اسکار بهترین دستاورد هنری برای فیلم سیرک در سال ۱۹۲۹.
  • دریافت جایزه افتخاری یک عمر فعالیت هنری در سال ۱۹۷۲.
  • برنده جایزه افتخاری شیر طلایی از جشنواره ونیز در سال ۱۹۷۲.

فیلمو گرافی چارلی چاپلین :
A Countess from Hong Kong (1967)
A King in New York (1957)
Limelight (1952)
Monsieur Verdoux (1947)
The Great Dictator (1940)
Modern Times (1936)
City Lights (1931)
The Circus (1928)
Camille (1926/II)
The Gold Rush (1925)
A Woman of Paris: A Drama of Fate (1923)
The Pilgrim (1923)
Pay Day (1922/I)
Nice and Friendly (1922)
The Idle Class (1921)
The Nut (1921/I)
The Kid (1921)
A Day's Pleasure (1919)
Sunnyside (1919)
The Professor (1919)
Shoulder Arms (1918)
The Bond (1918)
Triple Trouble (1918)
A Dog's Life (1918)
The Adventurer (1917/I)
The Immigrant (1917)
The Cure (1917)
Easy Street (1917)
The Rink (1916)
Behind the Screen (1916)
The Pawnshop (1916)
The Count (1916)
One A.M. (1916)
The Vagabond (1916)
The Fireman (1916)
The Floorwalker (1916)
Burlesque on Carmen (1916)
Police (1916)
A Burlesque on Carmen (1915)
A Night in the Show (1915)
Shanghaied (1915/I)
The Bank (1915)
A Woman (1915)
Work (1915)
His Regeneration (1915)
By the Sea (1915)
The Tramp (1915)
A Jitney Elopement (1915)
In the Park (1915)
The Champion (1915)
A Night Out (1915/I)
His New Job (1915)
His Prehistoric Past (1914)
Getting Acquainted (1914)
Tillie's Punctured Romance (1914)
His Trysting Place (1914)
His Musical Career (1914)
Gentlemen of Nerve (1914)
Dough and Dynamite (1914)
Those Love Pangs (1914)
The New Janitor (1914)
The Rounders (1914)
His New Profession (1914)
The Masquerader (1914/I)
Recreation (1914)
The Face on the Bar Room Floor (1914)
The Property Man (1914)
Laughing Gas (1914)
Mabel's Married Life (1914)
Mabel's Busy Day (1914)
The Knockout (1914)
Her Friend the Bandit (1914)
The Fatal Mallet (1914)
A Busy Day (1914)
Caught in the Rain (1914)
Caught in a Cabaret (1914)
Twenty Minutes of Love (1914)
Mabel at the Wheel (1914)
The Star Boarder (1914/II)
Cruel, Cruel Love (1914)
His Favorite Pastime (1914)
Tango Tangles (1914)
A Film Johnnie (1914)
Between Showers (1914)
Mabel's Strange Predicament (1914)
Kid Auto Races at Venice (1914)
Making a Living (1914
نظرات 1 + ارسال نظر
amirhosein دوشنبه 16 خرداد 1390 ساعت 21:13 http://www.yadasht.blogsky.com

salam ba tabadol link chetori
age khasti man ro be esme yadasht bezar vase khodetam bi nazar bede chi esme veblaget bashe
mer30

با سلام شما لینک شدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد