سرزمین افتاب

سرزمین افتاب

سرزمین افتاب همراه با موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی و بیوگرافی افراد مشهور همراه با دانلودهای متنوع!!!
سرزمین افتاب

سرزمین افتاب

سرزمین افتاب همراه با موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی و بیوگرافی افراد مشهور همراه با دانلودهای متنوع!!!

تاریخچه عناصر شیمیایی

حدود هشتاد سال کلمنس وینکلر ، شیمیدان آلمانی و کاشف ژرمانیوم عنصری که توسط مندلیف تحت نام (( اکلسیلیکون)) پیش بینی شده بود ، دنیای عناصر شیمیایی را به صحنه ی نمایشی تشبیه می کرد که بازیگر اصلی هر پرده ی آن یکی از عناصر شیمیایی است وینکار می گفت : هر عنصر نقش خاص خود را بازی می کند این نقش گاه فرعی و حاشیه ای و گاه مهم و اساسی است. بدین طریق دانشمند یاد شده اهمیت عناصری را بیان می کرد که دیگران پس از او کشف کردند . از نظر چگونگی کشف نمی توان عناصر را به دسته های پر اهمیت و کم اهمیت تقسیم کرد. تمام عناصر بدون استثناء جالب توجهند . بنابر این تصمیم با ماست که با چه روش و ترتیبی تاریخ کشف عناصر را عنوان کنیم

مفهوم عناصر شیمیایی:

هر عنصر شیمیایی عبارت است از مجمو عه ای از اتم های یکسان ، اتم تشکیل یافته است از یک هسته و تعدادی الکترون که در اطراف هسته می گردند . هسته ی اتم دارای مقدار عددی صحیحی بار الکترون مثبت است که با حرف لاتین Z مشخص می شود بار الکتریکی هسته به نوبه خود بر اساس تعداد ذرات بنیادی ( پروتون )موجود در آن معین می شود . بار الکتریکی پروتون ( مثبت )از نظر قدر مطلق برابر با ابر الکتریکی الکترون ( منفی ) است . این بدان معناست که تعداد پروتونهای هسته ی اتم (Z ) برابر  با تعداد االکترونهای لایه های الکترونی اتم است . خواص شیمیایی  و دیگر ویژگی های هر عنصر به چگونگی توزیع الکترونهای در لایه های آن بستگی دارد . بنابر این می توان گفت که بار الکتریکی هسته ی (Z ) اتم های هر عنصر مبین خواص آن است به علاوه (Z ) نشان دهنده عدد اتمی هر عنصر در جدول تناوبی نیز هست به طور مثال هسته ی اتم اکسیژن ( عدد اتمی 8 ) دارای بار الکتریکی مثبت معادل 18 است یعنی در هسته ی آن 8 پروتون وجود دارد .

عناصر کشف شده در طبیعت :

بیشتر عناصر شیمیایی که در حال حاضر برای بشر شناخته شده است در طبیعت کشف شده اند و شاید امروزه با اطمینان بتوان گفت که دیگر هیچ عنصر پایدار یا رادیو اکتیو طبیعی وجود ندارد که برای بشر ناشناخته مانده باشد عناصر یاد شده را می توان عناصری دانست که با (( تجزیه شیمیایی )) کشف گردیده اند آنها مستقل از انسان دانش او، و روش های تحقیقی که به کار گرفته است در طبیعت وجود ندارد عناصر مذکور در ابتدایی ترین مراحل تکامل منظومه ی شمسی یعنی هنگامی که زمین به عنوان سیاره در حال تشکیل بود وجود داشته اند.

گوگرد :

گوگرد از قرنها پیش برای بشر شناخته شده بود حتی در زمان هومر ، یونانیها برای ضد عفونی کردن منازل خود از خواص ویژه ی دی اکسید گوگرد حاصل از سوختن گوگرد استفاده می کردند بشر از دوران باستان به وجود ذخایر معدنی گوگرد طبیعی پی برده بود. پلینی در نوشته های خود به ذخایر معدنی گوگرد در سیسیل و ایتالیا اشاره کرده است گوگرد در ساختن رنگها و همچنین عمل آوردن الیاف به کار می رفت و علاوه بر آن مانند کربن از زمان های خیلی دور در آتش بازیها مورد استفاده قرار می گرفت . این حقیقت که گوگرد یک ماده قابل احتراق خوب است و با بیشتر فلزات به آسانی ترکیب می شود باعث می شد که این عنصر فوق در میان دیگر مواد در قرون وسطی موقعیت ممتازی داشته باشد . کیمیا گران گوگرد را عامل احتراق پذیر می دانستند و تصور می کردند که این عنصر جزء اصلی در تمام فلزات است با وجود آنکه بعضی کیمیا گران خواص این عنصر را با دقت بیشتری بیان می کردند گاه خواص غیر عادی زیادی نیز به گوگرد نسبت داده می شد.

طلا :

یک اقتصاد دان بزرگ گفته است در واقع طلا اولین فلزی است که بشر کشف کرده است . در واقع همین طور هم است قطعات طلا در حفاری های باستان شناسی همراه با ابزار سنگی متعلق به دوران نو سنگی به دست آمده اند ولی در آن دوران انسان از طلایی استفاده می کرده است که به طور تصادفی به دست می آورده است . تنها پس از ظهور طبقات در جوامع بشر نخستین کوششهایش را برای استخراج طلا به کار بست توضیح این مطلب ساده است طلا به خاطر ویژگی های جالبش مناسب برای ایفای نقش پول بود این ویژگی ها عبارتند از تغییر ناپذیری ، تقسیم پذیری آسان و ارزش بالا . طلا به عنوان یک فلز تزئینی از دوران های اولیه برای بشر مطرح بوده است در خلال حفاری های اهرام سه گانه در مصر باستان شناسان نه تنها مقادیر زیادی جواهرات زرین بلکه ظروف ساخته شده از طلا نیز یافته اند . تنها مصریان نبودند که پی به وجود طلا بردند حدود ده قرن قبل از میلاد مسیح این فلز در چین ، هند و ایالات بین النهرین مورد استفاده قرار می گرفت یونانیها حتی بیش از هشت تا هفت قرن قبل از میلاد مسیح از سکه های طلا در معاملات خود استفاده می کردند .

نقره :

نقره فلزی است فعالتر از طلا اما با وجود اینکه پانزده برابر بیش از طلا در پوسته ی زمین وجود دارد به ندرت به صورت آزاد در طبیعت یافت می شود عجیب نیست اگر گفته شود نقره در دوران باستان گرانتر از طلا بوده است . در چهار صد سال قبل از میلاد مسیح ارتش اسکندر ایران و فنقیه را فتح کرد و عازم هندوستان شد در این زمان بین سربازان یونانی نوعی مرض عفونی روده ای شیوع پیدا کرد شدت واگیری بیماری به حدی بود که سربازان خواستار بازگشت به وطن شدند جالب این بود که فرماندهان ارتش اسکندر خیلی کمتر از سربازان دو هزار سال پس از تاریخ بود که دانشمندان علت این امر را دریافتند . سر بازان از ظرف آنجوری قلعی استفاده می کردند ولی فرماندهان ظروف نقره ای به کار می بردند پس از گذشت قرون متعادی ثابت شد که نقره با حل شدن در آب تولید محلولی کلوئیدی می کند که باکتریهای بیماری زا را از بین می برد . با اینکه قابلیت حل شدن نقره در آب ناچیز است همین مقدار اندک برای ضد عفونی آب کافی است .

بشر معادن نقره را دوران باستان می شناخت . غغنی ترین معادن نقره در یونان اسپانیا و آلمان  بودند . پس از کشف آمریکا ذخایر نفتی در پروومکزیک نیز یافت شدند . کانی های سرب اغلب همراه با سنگ معدنهای نقره مشاهده می شوند. فرآیندی قدیمی که طی آن نقره از این گونه کانیها استخراج می شد در زیر تشریح می شود . سنگ معدن نقره را که همراه با خاک بود ابتدا با آب می شستند و خشک می کردند سپس توده ی خشک شده را همراه با گدازنده ذوب می کردند و آلیاژ حاصل را با زغال سنگ حرارت می دادند . آلیاژ نقره و سرب بدست آمده از این مرحله را  می کردند . از حرارت دادن این آلیاژ در مجاورت هوا نقره اکسید نمی شود . در حالی که سرب تقریبا به طور کامل به اکسید تبدیل می گردد. نقطه ی ذوب اکسید سرب 896 درجه ی سانتی گراد و نقطه ی ذوب نقره 960 درجه  سانتی گراد است .

مس :

طبق گفته ی م . برتوله شیمیدان فرانسوی بشر مس را از بیش از پنج هزار سال قبل شناخته است دانشمندان دیگر عقیده دارند قدمت شناخت مس به بیشتر می رسد مس و آلیاژ آن با قلع ، موسوم به برنزه برای مدت زمانی طولانی پر مصرف ترین فلزات بوده اند . این دو ماده مشخص کننده ی عصری از تاریخ بشرند که به آن عصر برنز یا مفرغ می گویند . چرا مس چنین نقش مهمی در تاریخ بشر ایفا کرده است ؟ زیرا مس  در طبیعت نسبتا فراوان است و می توان به آسانس آن را بدست آورد در ابتدا ، بشر تنها از مس طبیعی استفاده می کرد ولی با افزایش تقاضا مجبور به استفاده از سنگ معدن و استخراج مس از آن گردید. اصولا تصفیه مس از سنگ معدنی که حاوی مقدار قابل ملاحظه ای از این فلز باشد آسان است بیش از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح مس برای ساختن هرم خئوپس ( خوفو) از قطعات سنگی عظیمی که به وسیله ی ابزار مسی تراشیده می شد استفاده کرده اند . در میان معادن مس در عصر باستان معدنی واقع در جزیره ی قبرس از همه معروفتر بوده و نام انگلیسی مس از نام لاتین این معدن  یعنی (( کوپروم )) گرفته شده است .

جیوه :

پفرموف دانشمند روسی ، زمانی علمی موسوم به (( دریاچه ی ارواح کوه )) دارد و در آن از دریاچه ای اسم برده می شود که هر کس در روز آفتابی بدان نزدیک شود می میرد . مردمی که در این منطقه زندگی می کردند اطمینان داشتند که دریاچه مذکور دارای ویژگی عجیبی است و آن وجود ارواح خبیثه ای است که نسبت به ملاقات کنندگان حالت خصمانه دارد. هنگامی که زمین شناسان برای بررسی شرایط خصوصیات این دریاچه به بالای کوه رفتند از دریافت این واقعیت که دریاچه ی یاد شده علاوه بر آب حاوی جیوه ی آزاد نیز هست بسیار متعجب شدند . در واقع (( ارواح خبیثه )) چیزی جز بخار جیوه نبود در هوای گرم این بخارات بر سطح برکه های اطراف دریاچه ظاهر نمی شود، یافت می شود . مثلا در برخی نواحی کوهستانی اسپانیا می توان در قعر چاهها به جیوه دست یافت در عصر باستان چینها و هندیها جیوه را شناخته بودند به علاوه در حفاریهای گور های متعلق به اواسط هزا ره ی دوم قبل از میلاد در مصر جیوه یافت شده است . بیشتر پژوهشگران معتقدند که شنجرف تنها سنگ معدن حاوی جیوه است که مردم عصر باستان می شناختند . تئو فراستوس ( سال 300 قبل از میلاد ) فرآیند استخراج جیوه از شنجرف را به طریق تصفیه آن با مس و سرکه شرح داده است . انسان جیوه را بدلیل آنکه آزاد کردن آن از شنجرف آسان بود. در زمانهای دور و عهد باستان کشف کرده است . بزرگترین ذخایر جیوه در آلمادن اسپانیا قرار دارد . بهره برداری از این معادن در زمان امپراتوری روم آغاز گردید. در عصر باستان جیوه مصارف زیادی داشت آئینه از ملغمه ی جیوه ساخته می شد و ترکیبات این فلز سیال به عنوان دارو و مورد استفاده قرارمی گیرد.

عناصر کشف شده در قرون وسطی:

فسفر:

جالب توجه است که در میان عناصر کشف شده در عصر باستان و قرون وسطی  تنها فسفر دارای تاریخ دقیق اکتشاف است. سال 1669 در مورد اینکه پیش از این تاریخ بشر فسفر را می شناخت یا نه اطلاعات قابل اطمینانی در دست نیست کشف غیر منتظره ی فسفر در قرن هفدهم تاثیر مهمی بر روی قشر دانشگاه می گذارد و آن سبب به خاصیت غیر عادی ماده ی مزبور شد. البته هنوز خیلی زود است که به اسن ماده نام ( عنصر ) اطلاق شود . این ماده در درجه حرارت معمولی می درخشید چنین ترکیباتی ( بطور مثال سنگ بولونیا که محصولی از تکلس باریت با زغال و روغن و در واقع همان سولفید باریم است ). فسفر نامیده می شوند ( فوس ) در زبان یونانی به معنی نور و ( فورو) به معنی دارا بودن است بدین ترتیب نام  این عنصر قبل از کشف تولد یافت .

ارسنیک :

ترکیبات ارسنیک یعنی سولفید های اورپیمان و ریلگار یا ساندراراگ رایو نانیها و رومی ها می شناختند اورپیمان تحت نام ارسنیک نیز شناخته شده بود پلین و دیوسکو ریدس در نوشته های خود از سمی بودن این ترکیبات یاد کرده اند گاهی ارسنیک به صورت آزاد در طبیعت یافت می شود و می توان آن را به آسانی از ترکیباتش استخراج کرد. در تاریخ علم شیمی اولین کسی که ارسنیک را به عنوان یک عنصر تهیه کرده است مشخص نیست معمولا کشف ارسنیک به کیمیا گری موسوم به آلبرت بزرگ نسبت داده می شد. پاراسلسو س در نوشته های خود روش تهیه ارسنیک فلزی را با استفاده از تکلیس ( ارسنیک) با پوسته ی تخم مرغ توضیح داده است . بر طبق بعضی گزارشها ارسنیک فلزی زودتر شناخته شد اما آن را نوع خاصی از جیوه ی طبیعی می پنداشتند سوء تفاهم ناشی از این بود که سولفید ارسنیک به یکی از کانی های جیوه شباهت داشت و استخراج آن از سنگ معدن هایش به سادگی صورت می پذیرفت .

روی:

روی نیز عنصری است که بشر ترکیبات آن را از زمان های بسیار دور شناخته بود . مشهورترین سنگ معدن روی کالامین ( کربنات روی ) است از تکلیس این سنگ معدن اکسید روی حاصل می شود که در گذشته مصارف زیادی داشت مثلا برای مداوای بیماری های چشم . اگر چه  احیاء اکسید روی و تبدیل آن به فلز آزاد تا اندازه ای آسان است روی قرن ها پس از کشف آهن ، قلع و سرب تهیه شد، زیرا احیاء اکسید روی با زغال نیاز به درجه حرارت بالا دارد ( در حدود 1100 درجه سانتی گراد ) نقطه جوش روی 906 درجه سانتی گراد است بنابراین بخار فرار روی از محیط واکنش خارج می شود .

عناصر موجود در آب و هوا :

این بخش مربوط به سه عنصر گازی شکل – ئیدروژن ، نیتروژن و اکسیژن است که کشف آنها مهمترین رویداد در شیمی نیمه دوم قرن هجدهم بود نیتروژن و اکسیژن تقریبا کا اتمسفر زمین را تشکیل می دهند غلظت گاز های دیگر در هوا بسیار ناچیز است ، ئیدروژن و اکسیژن تشکیل دهنده ی آب هستند که یکی از حیرت انگیز ترین ترکیبات است سه عنصر فوق همراه با کربن ، ترکیبات آلی می سازند و در ارگانیسم تمام موجودات زنده گیاهان بدون استثناء یافت می شود .

ئیدروژن :

ئیدروژن یکی از برجسته ترین و مهمترین عناصر جدول تناوبی است. این عنصر اولین خانه را در جدول مندلیف اشغال کرده است و سبکترین عنصر محسوب می شود . کشف ئیدروژن برای حل معضلات بسیاری از نظریه های شیمیایی ضرورت داشته است . این گاز عنصری است که اتم آن با

از دست دادن تنها الکترونش مبدل به یک پروتون منفرد می شوند . بر  این اساس شیمی ئیدروژن به گونه ای منحصر به فرد است ؛ به عبارتی شیمی ئیدروژن ، شیمی یک ذره بنیادی است. یک بار ، مندلیف ئیدروژن را مهمترین نمونه ی عناصر نمونه نامید( یعنی عناصر دوره های کوتاه در جدول تناوبی ) زیرا این عناصر آغازگر گروه های طبیعی عناصر شیمیایی است.

نیتروژن :

مطالعه ی اتمسفر منجر به کشف نیتروژن گردید. اگر چه این کشف با نام یک دانشمند و تاریخ مشخص همراه است ، در مورد کاشف قطعی نیتروژن ابهام وجود دارد . جداکردن تاریخچه کشف نیتروژن از سیر تحول شیمی پنوماتیک بسیار مشکل است. در این مورد تنها می توان به یک سلسله از اتفاقات کم و پیش منطقی توجه کرد. انسان از زمانهای بسیار قدیم با ترکیبات نیتروژن ، مثل شوره و اسید نیتریک ، آشنا بود و با آزاد شدن بخار قهوه ای زنگی دی اکسید نیتروژن نیز برخورد کرده بود . یقینا کشف نیتروژن از طریق تجزیه ی ترکیبات معدنی آن غیر ممکن بوده است. به هر حال این عنصر به دلیلی بی طعم ، بی رنگی ، و بی بودن و همینطور به دلیل فعالیت کم شیمیایی اش سال های راز نظر ها مخفی بود و توجه کسی را جلب نمی کرد.

اکسیژن :

شکی نیست که هیچی یک از عناصر شیمیایی نقش پر اهمیت تر از اکسیژن در توسعه و پیشرفت علم شیمی ایفا نکرده است. این گاز حیات بخش توانست موجب ، چنان پیشرفت عظیمی در علم شیمی در اواخر قرن هجدهم گردد که پیش از آن هرگز امکان پذیر نبود . قبل از هر چیز اکسیژن نظریه ی ذات آتش را که جاودانه می نمود. ملغی کرد. با وجود اشتباه بودن این نظریه می توان برای آن اهمیت تاریخی قائل شد. نظریه ذات آتش در زمان خود باعث شد که مفاهیم شیمی تا اندازه ای نظم و ترتیب بیابند. نظریه ی یاد شد موجب گردید که فرآیندهای گوناگون در طبیعت و آزمایشگاه از دیدگاهی مشترک ( اگر چه اشتباه ) مورد بررسی قرار گیرند همین یگانگی در دیدگاهها باعث جهت دار شدن پژوهشها گردید. ئیدروژن و نیتروژن از طریق نظریه ذات آتش کشف شدند اما مطالعه ی این (( انواع هوا)) موجب دستیابی به حقایق جدیدی شد که تبیین آنها نیاز به روشی متفاوت داشت به عبارت دیگر شیمی نیازمند بازنگری مجدد بود و این امکان را اکسیژن بوجود آورد .

عناصر کشف شده به روش تجزیه ی شیمیایی:

کوبالت :

تاریخچه ی کشف کوبالت قاعدتا با تاریخچه ی نامگذاری آن آغاز می شود . کوبالت از سنگ معدنی که به زبان معدنچیان ایالت ساکسون در قرون وسطی (( کوبالت)) نامیده می شد گرفته شده است این نامگذاری از این خرافه که روح یا جنی در داخل این سنگ معدن سکنی گزیده است ناشی می شد این سنگ معدن تا حد زیادی شبیه کانی نقره بود ولی تمام کوششها برای استخراج نقره از آن با شکست مواجه شد . کوبالت در سال 1753 توسط یئوری برانت شیمیدان سوئدی کشف شد. وی در رساله ی خود به نام ( درباره یشبه فلزها ) از یک شبه فلز جدید موسوم به کوبالت که خود آن را کشف کرد، نام برده است . منظور این دانشمند از شبه فلزها ترکیباتی بود که خواصشان شبیه خواص فلز های شناخته شده بود ولی چکش خوار نبودند. وی شش شبه فلز را وصف کرد: جیوه ، بیسموت، روی، آنتیموان، کوبالت ، ارسنیک ، برانت ، بدلیل اینکه اکثر کانی های بیسموت حاوی کوبالت هستند .

نیکل :

کوبالت ویژگی های مشترک فراوانی با نیکل دارد و این دو عنصر در جدول تناوبی در کنار هم قرار گرفته اند قبل از هر چیز باید گفت که نیکل هم منشا (( شیطانی )) دارد نام این عنصر از ریشه ی المانی (( کوپفر نیکل )) ( مس شیطان ) گرفته شده و نام سنگ معدنی که در سال 1694 معدن شناس سوئدی به اشتباه آن سنگ معدن معرفی کرد پس از اینکه تلاش های مکرر برای جداکردن مس از این سنگ معدن با شکست مواجه شد فلز شناسان نتیجه گرفتند که  این ماده باید نیکل باشد. روح شیطان کوهها که در شکل فریبنده اش ظاهر شده است . انسان نیکل را از قرن ها پیش می شناخت در قرن سوم فبل از میلاد چینها آلیاژی از مس ، نیکل و روی ساخته بودند در باکتریها واقع در آسیای مرکزی از این آلیاژ سکه تهیه می شد یکی از آن سکه ها امروزه در موزه ی بریتانیا نگهداری می شود .

منگنز :

ترکیبات منگنز و بویژه اکسید طبیعی آن موسوم به پیرولوزیت از دوران باستان توسط بشر شناخته شده بود و از آنها برای ساختن شیشه و ظروف استفاده می شد. در سال 1540 میلادی ، فازشناسی ایتالیایی به نام ببرینگو و تچو نوشت که پیرو لوزیت ماده ای است قهوه ای رنگ و غیر قابل ذوب و رنگ بنفش در شیشه و لعاب ناشی از وجود این ماده در آنهاست . خصوصیت دیگری که از پیرولوزیت مشاهده شد. قابلیت تهیه ی شیشه های صاف و زرد و سبز از آن بود .

هالوژن ها :

کلر :

انسان دردوران باستان بعضی از ترکیبات کلر دار مانند کلرید سدیم (NACL ) و کلرید آمونیوم ( NH4CL ) را می شناخت بعد ها اسید ئیدروکلریک (HCL ) نیز شناخته  شد و در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می گرفت . تعداد زیادی از ترکیبات کلر از جانب پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت و شکی نیست که در کار با این ترکیبات کلر آزاد نیز مکررا حاصل شده است . دانشمندان برجسته و مشهوری موفق به مشاهده ی کلر آزاد ی شده بودند ، از جمله گلاوبرد که نمک گلاوبر بیز به نام وی مشهور است . و آن مامونت و بویل . اما حتی اگر این گاز عجیب زرد مایل به سبز توجه این دانشمندان را به خود جلب می کرد، نمی توانستند اطلاع دقیقی از ماهیت آن کسب کنند .

آلومینیوم :

آلومینیوم عنصری است که تاریخ نسبت به آن رفتار منصفانه ای نداشته است این فلز که از نظر فراوانی بر روی زمین در مقام سوم پس از اکسیژن و سیلسیوم قرار دارد و در پیش از 250 نوع سنگ معدن در تمام مناطق زمین یافت می شود . در سال 1825 کشف گردید. این کشف دیر هنگام نیز تصادفی نبود شاید بتوان گفت این امر ناشی از پایداری بیش از حد اکسید آلو مینیوم بوده است . جداکردن آلومینیوم فلزی از این اکسید حتی در عصر حاضر کار آسانی نیست چه رسد به قرن گذشته . احیاء کننده هایی نظیر زغال و ئیدروژن نمی توانند فلز مزبور را از اکسیدش جدا سازنند . فقط فلزات قلیایی و بهتر از همه پتاسیم امکان تسخیر این دژ مستحکم را به وجود آورد این مطلب حاکی از آن است که چگونه کشف تعدادی از عناصر شرایط لازم برای کشف عناصر دیگری را ایجاد می کرد. آلومینیوم آزاد اولین بار با کمک پتاسیم تهیه شد.

عناصر کشف شده به روش طیف سنجی :

سزیوم :

سرنوشت سزیم که یک فلز قلیایی کمیاب است این بود که اولین عنصر شیمیایی کشف شده به روش طیف سنجی باشد. اگر چه سرنوشت دیگری نیز می توانست داشته باشد بیشتر در سال 1846 معدن شناسی به نام برایتها و پت در حین مطالعه ی  کانیها و سنگ معدنهای جزیره ی الب متوجه گونه رنگینی از کوارتز شد که آن را پولوکس نامید بعدها نمونه ی پولوکس به دست شیمیدانان آلمانی پلانتر استاد فلز شناسی آکادمی فرایبورگ افتاد وی مقدار کمی از پولوکس که تنها کافی برای آزمایش تجزیه ای بود در اختیار داشت پلانتر پس از جدا کردن اجزای مزبور فقط 75/92 درصد است دلیل این امر مشخص نشد چرا که پلانتر تمام نمونه ی سنگ معدن را در تجزیه به کار برده بود به هر حال این داشمند نتیجه گرفت که : پولوکس بیشترین مقدار قلیا را در بین تمام سیلیکاتها در بردارد امروزه روشن شده است که در نتیجه ی انجام گرفته توسط پلانتر سزیم زیرکانه در پشت مقادیر معتنا بهی از سدیم و پتاسیم پنهان شده بود و این دانشمند قادر به استخراج آن از میان مواد دیگر نشد.

هلیوم و دیگر گازهای بی اثر:

شش گاز بی اثر – هلیوم ، نئون ، آرگون ، کریپتون ، گزنون و رادون در طبیعت بسیار کمیابند و ما در مورد آرگون کمی بیشتر توضیح می دهیم .

آرگون :

اگر شما عبارت (( گازهای بی اثر توسط کوندیش در سال 1785 کشف شده)) را ببینید آن را شوخی تلقی خواهید کرد. اما با وجود غیر عادی جلوه کردنن این گفته اساسا صحیح است . فقط کلمه ی (( کشف شده )) به غلط مورد استفاده قرار گرفته است. کشف ئیدروژن توسط بویل در سال 1660  یه به وسیله ی لاما نوسوف در سال 1745 نیز یکسان می تواند مورد پذیرش قرار گیرد. کواندیش در آزمایشهای خود فقط چیزی را مشاهده کرد که ماهیت آن صد سال بعد روشن شد. کوندیش در یکی از گزارشهای آزمایشگاهی اش نوشت که با گذراندن جرقه ی الکتریکی از میان نیتروژن در حضور اکسیژن اضافی به باقیمانده ی گاز ناچیزی که حجم آن بیش از 125/1 حجم مخلوط اولیه نبود دست یافته است. این حباب های گاز مرموز تحت اثر تخلیه ی الکتریکی بعدی بدون تغییر باقی ماند روشن است که با قیمانده ی ناچیز مزبور مخلوطی از گاز بی اثر آرگون بوده است .

6عنصر پیش بینی شده در جدول تناوبی :

گالیوم   GA

اکا آلومنیوم Ea

جرم اتمی 72/69 است .

نقطه ذوب 75/29 درجه سانتی گراد است.

چگالی 9/5 ( جامد) است.

حجم اتمی 8/11 است.

بکندی با حرارت دادن تا درجه سرخ شدن اکسید می شود.

آب را در درجه حرارت بالا تجزیه می کند .

تشکیل زاج به فرمول :

NH4GA(SO4)3 12H2O

گالیوم به آسانی در اثر تکلیس Ga2o3 در مسیر جریان ئیدروژن احیا می شود .گالیوم با استفاده از روش طیف سنجی کشف شد.

جرم اتمی در حدود 68 است.

عنصر خالص باید نقطه ذوب پایینی داشته باشد.

چگالی فلز نزدیک به 0/6  است.

حجم اتمی باید نزدیک به 5/11 باشد.

در مقابل هوا تغییر شکل نمیدهد باید آب را با جوشاندن تجزیه کند.

زاج تشکیل می دهد اما نه به آسانی آلومینیوم Ea2o3 باید به آسانی به فلز احیاء شود.

Ea  فراتر از آلومینیوم است. این عنصر با روش طیف سنجی کشف خواهد شد.

ژرمانیوم Ge

اکسیلیسیوم ES

جرم اتمی 60/72 است.

چگالی 327/5 است.

حجم اتمی 57/113 است.

چگالی GeO2 برابر 280/4 است.

Geo2 دارای خاصیت آمفوتر است.

Gecl4 مایعی است با نقطه ی جوش برابر 83 درجه سانتی گراد .

Ge به سختی به حالات اکسیداسیون پایینتر می رسد.

ترکیب سهل التجزیه   Geh4 تهیه می شود

Ge( C2h5)4 شناخته شده .

ESCL4 مایعی خواهد بود با نقطه جوش حدود 90 درجه سانتی گراد.

قابل احیا شدن ES  کم است .

بایدترکیب ناپایداری به صورت ESH4 وجود داشته باشد.

باید ترکیب آلی فلزیES(C2H5)4 وجود داشته باشد.

اسکاندیوم SC

اکا بور Eb

جرم اتمی برابر 1/45 است.

چگالی برابر 5/3 است.

حجم اتمی برابر 15 است .

فراریت اندک است.

اکسید بازی را تشکیل می دهد .

آب را با جوشیدن تجزیه می کند.

Sc2o3 در آب نامحلول است .

چگالی آن 864/3 است.

Sc2o3 تشکیل نمک مضاعف به فرمول زیر می دهد .

3k2SO4.SC2(SO4)3

جرم اتمی در حدود 44 است .

چگالی در حدود 0/3 است .

حجم اتمی در حدود 15 است.

فلز فرارنیست و نمی تواند به روش طیف سنجی کشف شود.

اکسید بازی تشکیل می دهد .

باید آب را در درجه حرارت بالا تجزیه کند .

Eb2o3 در آب نامحلول است چگالی آن در حدود 5/3 است.

Eb2o3 به سختی تشکیل زاج می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد