X
تبلیغات
رایتل

ابراهیم حامدی : یکی از ماندگارترین خوانندگان ایرانی می باشد که از صدایی فوق العاده خوب و استثنایی برخوردار می باشد. ابراهیم حامدی ملقب به ابی در سال 1328 در تهران به دنیا آمده ولی مادرش و خانوادهء مادری او اهل کرج هستند 

ابی

در سال 1353 ازدواج کرده ( اولین ازدواج رسمی ) وسه فرزند دختر حاصل اولین ازدواج او می باشد ؛ اولین فرزند خاتون متولد 1354 و دندانپزشک ودومین فرزند سایه متولد 1355 و سومین فرزند او عسل متولد 1357 که همگی تحصیلات دانشگاهی دارند. در مورد دومین ازدواج , ابی در مصاحبهء 25/8/1375 با برنامه روزهفتم رادیوBBC تکذیب کرد که دوباره ازدواج کرده اما بعدها معلوم شد که قبل از اینکه این موضوع را تکذیب کند این امر خیر اتفاق افتاده ( تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها ) و از ازدواج دوم با خانم « مهشید » صاحب یک پسر به نام « فرشید » شده است. ابی خیلی دوست داشته خلبان شود اما در سال 1348 ودر سن بیست سالگی از وادی هنر سردرآورده است. شروع کار هنری او با گروه بلک کتز Black Cats بوده که ترانه های انگلیسی می خواندند بعداز جدایی از بلک کتز اولین ترانه ای که اجرا کرد « عطش » بود اما با ترانهء « شب » با آهنگ محمد شمس و شعر اردلان سرفراز در شویی به نام میخک نقره ای مرحوم فریدون فرخزاد معروف شد. با شهرام شب پره نیز ترانه های دو صدایی اجرا کرده مثل « چلیپم » . اکثر کارهایی که قبل از انقلاب اجرا کرده از بابک بیات و ایرج جنتی عطایی است . ابی در طول سالها فعالیت هنری خود چندین آلبوم موفق ازجمله کوه یخ , معلم بد , خلیج فارس , اتل متل , عطر تو , ستاره های سربی , طلوع و... و یک آلبوم بازخوانی از ترانه های ماندگار شاه ماهی موسیقی ایران « گوگوش » را به بازار عرضه کرده است و از ماندگارترین ترانه های او می توان از هزارویک شب , همدم , سبدسبد , ستاره دنباله دار , محتاج , مست چشات , آخرقصه , گریه نکن , غربت , کی اشکات و پاک می کنه , قبله و...و...و... نام برد زندگی نامه : ابراهیم حامدی ملقب به ابی ، متولد 29 خرداد ماه سال یکهزار و سیصد و بیست و هشت خورشیدی در خیابان فوزیه تهران است . وی مدتی در گروهِ کوچکSun Boysبه عنوان خواننده و نوزانده‌ی جاز فعالیت نمود . سپس در دوران جوانی با شهرامو شهبال شب پره آشنا شد و به همراه آنها در گروهBlack cats تجربیات نویی را کسب نمود .حاصل همکاری دو خواننده‌ی جوان (ابی و شهرام) ترانه های بسیاری به زبانهای مختلف دنیا بود ، که از نامدارترین آنها می توان به ترانه‌ی «چلی پوم» اشاره نمود .بعد از حدود 4 سال ابی از گروه بلک کتز جدا شده و به تنهایی با سبک و سیاق منحصر بفرد خویش کار خوانندگی را ادامه داد. از اولین ترانه های ابی می توان به ترانه های «عطش» ، «چرا چرا» و «شب» اشاره نمود . ترانه‌ی شب با اجرای بسیار بی نظیر ابی و کلام اردلان سرفراز و آهنگ منصور ایران نژاد ، زمزمه های شهرت ابی را ذره ذره تبدیل به فریادی بلند نمود . ابی برای فیلمهای عطش ، هیاهو ، کندو ، ذبیح ، قاصدک ، بت شکن ، گل های کاغذی ، شبِ زخمی ، خاکستری ، باغ بلور ، تُهمت ، بر فراز آسمانها و بوی گندم ، ترانه اجرا کرده است . وی همچنین در فیلم «بوی گندم» در زمینه‌ی بازیگری فعالیت نموده است. ابی در سالهای قبل از انقلاب چهار آلبوم روانه‌ی بازار کرد که به ترتیب عبارتند از : تپش ، نازی ناز کن ، شب زده و کوه یخ . وی در حدود دو سال پیش از انقلاب بخاطر اجرای یکسری کنسرت در امریکا از ایران خارج شده و بدلیل شکل گرفتن انقلاب در همانجا ماندگار شد. ابی در این سالهایِ تلخِ غربت آلبومهای : خلیج ، باتو ، ستاره‌ی دنباله دار ، غریبه ، معلم بد ، اتل متل ، ستاره های سربی ، عطرِتو ، تاج ترانه ، طلوع کن و شب نیلوفری را روانه بازار نمود و هیچگاه مسئولیت خویش مبنی بر احترام به هوش و گوش شنوندگان آثار هنری را از یاد نبرده و با انتخاب وسواسانه‌‌ی کلام و آهنگ ، آثار ماندگار و ارزشمند بسیار زیادی را به ثبت رسانیده است . ابی از همسر اول خودفروغ سه دختر بنامهای خاتون ( 27 ساله ، وکیل ) ، سایه ( لیسانس کامپیوتر )، و عسل ( دانشجوی موسیقی فیلم) بیادگار دارد . همچنین فرزند پسر ابی فرشید (18 ساله) از لاله همسر دوم او می باشد . ابی هم اکنون در کنار همسرش (مهشید ) به دور از فضای مسموم لس آنجلس در سوئد زندگی می کند . با آرزوی موفیقت روزافزون برای ابی عزیز و خانواده‌ی‌ محترمش ابی در طول سالهایی که در ایران بود با صدا و احساس پاکش سکانسهایی را خلق کرد که در سینمای ایران بی همتا شد ... سکانسهایی چون سکانس بهم ریختن هفتمین کاباره توسط جوان خلافکاری که نقشش را بهروز وثوقی بازی می کرد در فیلم " کندو" ساخته فریدون گله و با موسیقی زنده یاد واروژان و ترانه بی همتای ایرج جنتی عطایی ، که از نظر بسیاری ، این سکانس با صدای ابی و بازی بی نظیر بهروز وثوقی و موسیقی متفاوت واروژان تبدیل به یکی از سکانسهای به یاد ماندنی سینمای ایران شد . و یا سکانس آخر فیلم " بوی گندم " که در آن سیامک که نقشش را فرزان دلجو بازی می کند، چاقو خورده و سوار بر موتور به سمت فرودگاه و در پی پیوستن به دختر مورد علاقه اش است و در همین صحنه ترانه پیچک ، ساخته سیاوش قمیشی و با شعری زیبا از شرمین شجره توسط ابی خوانده می شود که به راستی یک سکانس بی نظیر است. و یا در سکانس آخر فلیم " بر فراز آسمانها" ساخته زنده یاد محمد علی فردین، درصحنه ای که مادر پیری پسر گمشده اش را که اکنون خلبانی موفق است , باز می یابد و در همان حال تصاویری از پرواز هواپیماها و خاطرات گذشته مادر نمایش داده می شود ... ابی در این فیلم یکی از بی نظیرترین اجرا های خود را بر روی ملودی بی همتای زنده یاد واروژان انجام داده و لحظاتی بی تکرار را در سینمای ایران رقم زده است . و همچنین سکانسهایی زیبا در دیگر فیلمهایی که ابی روی آنها خوانده است . جالب است بدانیم که ابی بر روی فیلمهایی خوانده که بازیگران بسیار مشهوری در آنها بازی کرده اند . از جمله بهروز وثوقی , زنده یاد فردین ، سعید راد ، ایرج قادری ، منوچهر وثوق ، زنده یاد پرویز فنی زاده و فرزان دلجو ... و از در هم آمیختن هنراین بازیگران و صدای ابی لحظاتی زیبا و ماندگار در سینمای ایران خلق شد . ابی یکبار نیز خود را در زمینه بازیگری آزمود ودر فیلمی که توسط "سازمان مبازه با مواد مخدر" و با کارگردانی مشترک امیر مجاهد و فرزان دلجو به نام " بوی گندم " ساخته شد , ایفای نقش کرد . در این فیلم فرزان دلجو ، آیلین ویگن و شهرام شب پره نیز ایفای نقش می کردند . ابی در این فیلم نقش معتادی را بازی می کند که در پایان به همین دلیل هم جان خود را از دست می دهد ... ابی در مورد بازیگری و علت عدم ادامه این کار علیرغم نقش آفرینی بسیار حسی و حرفه ای می گوید : " من این یک فیلم را بازی کردم و تمام این سالها به سختی پشیمان هستم . چون در کاری که حرفه ام نبود و آشنایی با آن نداشتم دخالت کردم ، در سینمایی که ما بازیگران بزرگی داشتیم بازی کردن من چیز جالبی نبود ." اوهمچنین در سالهای آغازین غربت و با اصرار دوستان در ساخت سریالی با عنوان " خداحافظ تهران" همراه با فرزان دلجو ، شهرام شب پره و آیلین شرکت کرد که به دلیل پاره ای مشکلات این مجموعه هیچگاه پخش نشد . تاثیر صدای ابی بر سینمای ایران محدود به سالهای پیش از انقلاب نمی شود ، زیرا پس از انقلاب نیز کارگردانان ، آهنگسازان و آوازخوانانی با آرزوی بازسازی خاطرات گذشته ، موسیقی هایی بر روی یکسری از فیلمها قرار دادند که بسیار الهام گرفته از کارهای پیش از انقلاب ابی و همکارانش بود... نمونه برداری هایی بسیار غیر حرفه ای که در بعضی از آنها به غیر از شبیه سازی صدا حتی از نام فیلمها و ترانه هایی که ابی روی آنها اجرا کرده بود نیز برای جلب مشتری سوء استفاده شد ... مانند فیلم " عطش" یا " خاکستری " و چند نمونه دیگر... به هر صورت نمی توان نقش ابی را در سینمای ایران نادیده گرفت .



تاریخ : دوشنبه 16 خرداد 1390 | 20:33 | نویسنده : Mansour | نظرات (0)